Tuesday, September 30, 2008

Malam Lailatul Qadar ke nih~???

Bentuk bulan seperti yang ku nampak...wallahualam~


Assalamualaikum wbt

Tajuk yang mungkin tidak layak untuk aku bercerita.

Tapi aku nak jugak share dengan sesiapa yang rajin bertandang ke laman Qaseh Emily ni.

Aku bekerja pada malam puasa yang ke 23 tempoh hari. Macam biasa lah bila kerja malam, kena masuk ofis jam 1900. Malam tersebut pula ada moreh yang disediakan oleh rakan-rakan ofis. Turn aku malam 22 September hari tu.

Bila time break tengah malam, aku keluar seorang diri menaiki motor ke kedai makan di Hassan Cafe. Itu je restoran yang paling dekat dengan ofis aku di Cyberjaya. Aku makan mee rojak (tengah2 malam tuh) dan minnum air teh o suam. Selesai je ngap, aku terus merempit balik ke ofis lebih kurang jam 0115 pagi. Tiba-tiba...

Aku ternampak sebuah objek yang menyerupai 'Dish' ataupun parabola di ofis aku, tapi ada sebijik je, sedangkan kat ofis (kalau nak ke Putrajaya dari Shah Alam, leh nampak banyak parabola kat sebelah kiri, itulah ofis aku, Measat) ada banyak parabola besar. Lagipun 'dish' ni terang. Lalu aku memberhentikan motor Kriss MAU 5974 aku di tepi jalan walaupun sunyi dan gelap. Aku yang macam peronda Polis pun melihat dengan tekun apakah sebenarnya objek tersebut. Maha Suci Allah, rupa-rupanya objek tersebut adalah bulan tetapi ianya besar, sebesar 'dish' dan dekat sangat dengan bumi. Aku pun pelik lalu membuka helmet aku dan lihat betul-betul. Sah memang bulan. Aku cuba melihat tempat lain mana tau ada bulan yang biasa aku nampak. Tap takdak. Aku tak puas hati lalu aku merempit ke atas bukit, jalan ke ofis aku. Sah memang bulan tu besar sangat, besar daripada biasa. Setelah puas aku renung, aku terus balik ke ofis sebab time makan dah nak habis. Lagipun aku takut akan anjing-anjing kat situ. Depa suka kejar orang...huhu

Sampai di ofis aku pun menceritakan perkara ini kepada Kak Nor (partner channel National Geographic) dan dia pun nak tengok dari tingkap ofis, tapi terhalang oleh hutan bukit depan ofis kami. Lalu aku pun mendiamkan diri. Malas nak kecoh-kecoh. Sama ada betul malam tu malam "istimewa" bulan Ramadhan, aku pun tak tahu. Apa pun aku terus teringatkan kedua ibu bapaku yang sedang mengerjakan umrah waktu itu. Wallahualam~

P/s: Nasib baik aku tak menjelma jadi gorila macam dalam cerita Dragonball Z...hehe

7 comments:

Rindu Alam Indah said...

salam bro..dr ape yg aku dgr dari tazkirah2 dan majlis2 ilmu..bulan kelihatan besar adalah tanda2 kiamat..

selamat hari raye maaf zahir batin..gua beraye kt klantan thn ni bro..jemput2 la dtg ke rumah yer..

Stoner said...

ooo ek

nauzubillah~

hijau bumi Tuhan... said...

ces, ada hati nk jadi goku, huhu...
slmt hari raye stone...mtk maaf bnyk2...halalkn mkn minum aku ngan ko...dulu ko slalu blnje aku mkn,haha...
snang2 jemput la beraya ke rumah...


salam perjalanan...

FoO dA fIrSt#1 said...

salam, rezeki hang stone dapat tengok benda-benda macam tu. pasal tukaq jadi gorila tu tak boleh stone, goku tukaq jadi gorila bila bulan penuh ja. setengah-setengah dia tak jadi. hahahaaa....

Stoner said...

hehehe

tu lah...seb baik~

alhamdulillah~

Lennyek said...

abg stone..
org pon pnah tgk bulan besar cm yg abg stone gmbarkan..tp xingat taun bile..da agak lama gak..kte tgk kat KL..kte ngatkn lampu..tp mmg bulan..besar sangat..mcm dekat..teringat balik..

nsib xjadi gorilla..kang xensem plak..banyak bulu2..hikhikhik..

Rindu Alam Indah said...

erm..yg xjd gorila tu sbb blm bulan penuh pon dah mcm gorila..huhuhu..selamat hari raye..maaf zahir batin..
0-0 yer...