Saturday, September 13, 2008

Setahun yang lalu di Sungai Pisang





Ke hadapan semua bloggers,

Erm, lebih kurang setahun yang lepas (time puasa gak), aku, abg. Zainal aka abg. kudult dan Arul mempunyai misi untuk membawa sekumpulan remaja Cina seramai lebih kurang 10 orang untuk melakukan aktiviti Jungle Trekking, Waterfall Abseiling dan Rope Course di Sungai Pisang. Misi yang agak membahayakan kerana kami bertiga sedang puasa, mana lah tahu 'ter' teguk air Sungai Pisang semasa setting tali nanti...hehe

Kami bertiga menaiki kereta Iswara putih kepunyaan Nomad Adventure dan dipandu oleh abg Zainal dan sampai di stesen janakuasa elektrik pada waktu yang dijanjikan. Macam biasa lah remaja-remaja tersebut yang sampai lambat. Setibanya mereka, abg Zainal terus briefing dan aku menyediakan barang-barang untuk dibawa ke Sungai Pisang sementara Arul membawa makanan (bukan untuk kami bertiga), tapi untuk remaja-remaja Cina ini.

Setibanya di Sungai Pisang, tanpa membuang masa aku dan Arul terus ke puncak air terjun dan mengikat tali untuk aktiviti abseiling. Di sana kami menggunakan 'three point system' iaitu standard setting untuk aktiviti abseiling sekarang seperti yang diberitahu oleh abg Kudult pada aku. Sementara itu di bawah, abg Zainal menerangkan secara terperinci berkenaan aktiviti abseiling, seperti biasa berkaitan keselamatan, cara untuk turun, peralatan dan lain-lain.

Alhamdulillah aktiviti tersebut berjalan dengan lancarnya tanpa sebarang kecederaan, cuma dugaan yang agak berat apabila peserta-peserta tersebut makan macam-macam di depan kami...adoi~huhu

Selesai di air terjun, kami pulang ke stesen janakuasa melalui terowong 'seekers ntv7' dan bersedia untuk melakukan aktiviti rope course. Seperti biasa abg Zainal selaku ketua kami menerangkan aspek-aspek keselamatan dan lain-lain kepada para peserta tadi. Stesen yang paling menarik adalah di flying fox di mana mereka perlu turun pada ketinggian yang agak tinggi.

Akhir sekali, aktiviti yang telah kami lakukan lebih setahun yang lepas telah mencapai matlamatnya sendiri. Banyak jugak benda baru yang aku belajar selain climbing di Gym. Kami bertolak pulang (sambil Arul ternganga tidoq kat belakang kereta) lebih kurang jam 1730 dan tiba di Gym Nomad hampir pada waktu buka puasa (tak silap aku la).

P/s: Dah sebulan tak masuk hutan...

4 comments:

Lennyek said...

betul ke xterteguk air sungai tu??
hehehe..
mane la tau tempias air terjun ter'masuk' lam mulut..hehehe...jgn mare..

Stoner said...

hehehehe

syumpah x 'ter' teguk~

kuikuikui

wegreentheearth said...

org ajak pegi lata hammer ari tu tak mau..

Stoner said...

haha

sebenornye aku da g ngn mbe bos

2 minggu sblm korang p

kih3