Thursday, July 31, 2008

Kenangan yang takkan ku lupakan



Assalamualaikum~

Hi alls, erm pada bulan Mac 2008 yang lepas, kami sekeluarga telah bersetuju dengan keputusan ibu kami (Jamilah Bt Hussin) untuk menjual gerai makan yang telah diusahakan olehnya bersama bapaku sejak tahun 1987 kepada owner baru. Satu langkah yang aku sendiri takut untuk mendengarnya. Ini kerana gerai yang telah banyak membawa rezeki dan kenangan pahit manis kami sekeluarga terutamanya ibuku, adalah gerai di mana mereka membesarkan kami adik beradik. Rasa seperti tak sedap hati bila ibuku mengambil keputusan untuk menjualnya. Salah satu sebab katanya, "Alah, takpela, nanti senang nak jaga cucu (Qaseh Emily), lagipun harap orang ofis je (merujuk kepada regular customer ibuku)". Erm, apakan daya, lagipun mungkin ibuku telah penat mengharung pahit getir cabaran termasuk ilmu hitam dalam perniagaan seorang diri. Hati ini sering tertanya tanya bagaimana ibuku mengharungi cabaran ini dengan sabarnya. Sudah 21 tahun nyawa gerai tersebut. Gerai yang pernah memenangi Anugerah gerai terbersih Kuala Lumpur satu ketika dulu. Sehingga kini, sebut saja gerai Sri Melaka di Yaohan The Mall, pasti ramai yang tahu. Segala kenangan, struktur gerai dan bangunan, semuanya ada dalam kepala aku. Aku ingat setiap detik, bagaimana rupa gerai dan Yaohan yang kini dikenali sebagai Parkson Grand The Mall dari dulu sampai sekarang.

Kini, ibuku sibuk menjaga cucu di rumah. Entah apa yang ada dalam hatinya aku pun tak tau. Kerana bagiku, aku masih tak dapat terima kenyataan yang dia dah jual gerai tersebut. Kadang-kadang rasa rindu nak tolong dia di gerai, satu perasaan yang tiba-tiba menjelma. Rasa sedih bila mengenangkannya. Aku juga pernah menjadikan Yaohan itu tempat playgroundku, banyak kenangan dalam hidupku. Inikan ibuku, setiap hari di situ. Hanya Tuhan yang tahu perasaannya melepaskan 'lubuk emas' kami sekeluarga. Kami hanya dapat berdoa semoga ibuku cekal dan sabar duduk di rumah dengan cucunya, dan menemaninya setiap hari.

P/s: Sekarang gerai tersebut sedang diusahakan oleh seorang ibu tunggal. Tak tahu apa perkembangan 'bekas' gerai kami itu. Rasa rindu hanya Tuhan yang tahu. Ijam Sayang MAk~!!!

3 comments:

hisyamchemat said...

Tentu ada hikmah di sebalik penjualan gerai makan tersebut. Mungkin mak kamu nak beralih angin, nak jaga cucu kesayangan. Saya doakan mak kamu sihat dan sentiasa dirahmati oleh Allah swt. Amin

Stoner said...

hehe

terima kasih boss

saya sekeluarga pun doakan boss

sihat dan sukses selalu

tanpa boss mungkin FSR sedikit

kecundang...teruskan perjuangan boss

kami (PERLU) sentiasa ada dengan boss

zakie aladdin said...

Uwaaa..sedihnya..yohan pun adalah tpt kenanganku..rindu giler kt yohan..sebak hati bile tgk skng dah kene pecah habis...sob3x... :(