Saturday, July 19, 2008

Perjalanan bermula...selepas grad




Hi. Erm, selepas grad pada bulan 5 2007, mulalah perjalanan kami penuntut-penuntut jurusan Sains Sukan dan Pengurusan Sukan untuk mencari kerja. Kami terutamanya saya sedar bahawa banyak lagi cabaran dan rintangan yang akan ditempuhi selepas tamat belajar ini.

Justeru, langkah pertama yang saya ambil adalah dengan melayari internet. Telah banyak resume yang saya hantar untuk mendapatkan kerja pertama selepas grad. Alhamdulillah, tawaran untuk interview pertama yang saya dapat adalah di Wilderness Center (WCSB), Langkawi sebagai Assistant Trainer; jawatan trainer untuk permulaan. Interview pertama telah diadakan pada bulan Julai '07 di Pejabat Halim Mazmin Sdn Bhd dekat sebelah Mid Valley. Ramai juga yang hadir untuk sesi interview, lebih kurang 30 orang. Selepas sesi pengenalan dan interview, hanya lebih kurang 20 orang je yang lepas termasuk saya.

Kami dikehendaki untuk menghadiri sesi interview kedua (training) di WCSB selama 3 hari. Ber 'outdoor' lagi la aku. yeye~. Di sana kami dikehendaki menunjukkan performance sebagai trainer di dalam hutan. Macam orang selalu kata, kena pandai berlakun lah kan. haha

Di sana saya dapat timba pengalaman baru. First time dapat naik kayak sit on top. Sakit pinggang dibuatnya. Patut lah ramai mengeluh. huhu. Aku juga sempat belajar navigasi mengikut landskap gunung ganang di Langkawi. Dan dapat belajar benda yang aku suka---->management games baru. hehe

Lepas je 2nd interview selama 3 hari tu, kami terus ke pejabat WCSB untuk interview terakhir. Akhirnya, saya dapat tawaran sebagai Assistant Trainer di syarikat mereka. huhu

P/s: Malangnya, saya terpaksa melupakan hajat untuk bekerja di Langkawi atas sebab nenek yang sedang uzur di kampung. Ayat-ayat Aminah sungguh sedih sehingga saya tidak mampu berbuat apa-apa. Cita-cita dan niat untuk menjadi sebahagian daripada keluarga WCSB tidak kesampaian. Dalam hati berkata, "tak apalah, rezeki ada di mana-mana".

No comments: