Friday, July 25, 2008

Outdoor @ Astro~???














Hehe. Agak lama jugak aku tak beroutdoor. Sejak habis belajar ni sekali je aku beroutdoor. Masa tu pun
ade gathering PERLU di Perak.

Erm, pada 16 Julai 2008 yang lalu kami aka editors from Astro plan nak pergi trekking ke Sungai Chilling di Kuala Kubu Baru. Secara ad hoc nye kami plan untuk berkumpul pada jam 0800 di Caltex di rumah aku. Aku mula pening sebab aku sorang je keje malam sebelum tu. Time kerja tak sabar rasanye nak balik jam 0700. Bila dah jam 0700 aku terus bergegas pulang ke rumah (dengan tak mandinye~haha). Aku terus ke Caltex dan lebih kurang jam 0830 aku sampai. Al maklum lah jalan Sungai besi jem pagi-pagi. hehe.

Bila da sampai aku ingatkan aku yang paling lambat, rupa-rupanya ada yang lagi lambat (biasala janji Melayu). Akhirnya jam 1000 kami bertolak dari Caltex. Sepanjang perjalanan, aku mengambil kesempatan untuk bergolek dalam kereta Zam (Zam Sepet...hehe). Mengantok gile tapi aku tak dapat lelap. So aku dok tengok bangunan kiri dan kanan yang mana aku pun tak tau di mana aku berada. hehe

Kami tiba di camp site Sg Chiling lebih kurang jam 1100. Di sana kami terus distribute makanan dan terus trekking ke hulu sungai aka air terjun. Trek kat situ pun agak mencabar sebab kena wat river crossing 2 3 kali. Dan akhirnya kami sampai ke air terjun Sungai Chiling lebih kurang sejam kemudian. Aku dengan mamainye terus masuk dalam air. Arghhh~,leganya dapat mandi air terjun.

Di situ kami bukan setakat mandi, malah membuat aksi mendebarkan iaitu aksi terjun tiruk ke dalam air. haha. Satu pengalaman yang aku takkan lupakan selain terjun tiruk di Sungai Sedim, Kedah. Sebelum terjun aku telah menjual teka teki kat senior-senior aku di Astro. Gelak sakan diorang.

Bila dah terjun, Abg Sabri aka cameraman pun nak buat aksi terjun. Malang tak berbau Abg Sabri yang pandai berenang panik bila dia ditarik masuk ke dalam air. Apa lagi, aku dan Abg Masrohan pun terjun la capai tangan Abg Sabri. Tanpa disangka sangka aku hampir lemas kerana Abg Sabri dengan paniknya menekan masuk aku ke dalam air dan menampar muka Abg Masrohan. Pertama kali aku redha dalam air sebab aku ingatkan aku dah takde rezeki untuk hidup. Tapi agaknya Tuhan panjangkan umurku. Aku berjaya float dan berenang ke tempat cetek bersama Abg Sabri dan Masrohan. Kalau ikutkan aku tak pandai berenang, tapi sejak dilatih oleh ahli-ahli PERLU aku dah boleh berenang.

Akhirnya kami pulang dengan selamat pada jam 1600. Arghh penatnya 24 jam tak tido. Macam final camp plak.

Bila dah jadi macam tu, selalu aku berfikir betapa bergunanya ilmu renang yang aku belajar dari Boss Perlu dan Omri serta ahli-ahli lain. Alhamdulillah sekarang aku da boleh berenang. Tapi tak lah sehebat diorang. huhu. Thanks Boss and Omri~!!!!

P/s: FYI, di Sungai Chiling sesiapa pun tidak dibenarkan berkelah, membawa peralatan untuk masak (bbq dsb) dan harus pulang sebelum jam 1800 serta kena report di post pengawal sebelum jam tersebut. Nampaknya pengurusan di situ amat baik dan dijaga rapi oleh kerajaan Selangor sebagai tempat pemeliharaan ikan (ikan ape aku pun da lupa). Lepas ini boleh la ajak ahli PERLU pi. huhu

3 comments:

lieza said...

bes nya dapat mandi sungai..tetiba rasa rindu kat kg

wegreentheearth said...

tak ajak pun.....

Stoner said...

bukan tak mau ajak

kami plan sehari sblom p...ad hoc gilew~huhuhuhu

nti kita p ek...huhuhu